Hoe het komt dat het gymnasium ferkeerd om stond

Op de hoek fan de Kerkgracht en de Koningsbrug het van 1878 tot 1959 het gymnasium fan Sneek staan. Het gebouw stond dêr wat nuver. Met de rug naar het Martiniplein en met de hoofdingang op het hoekje fan het glopke tussen het Oud Kerkhof en de Kerkgracht. Asof het ferkeerd om stond. Dat is komen deurdat er fóórdat de Koningsbrug anleid is, een meter of tien richting Theater, nog een andere brug leid het.

De Bouw fan de HBS is 1865 was anleiding tot de bouw fan een draaibrug over de Westersingel. Op het plek fan de HBS is later het postkantoor bouwd en staat nou het Theater.
Foto: collectie FSM.

We gaan terug naar het jaar 1865. Buuten de stad, an de Westersingel, wêr nog helemaal niks staat, wurdt een nieuwe HBS bouwd. Later suu op het plek van de HBS een postkantoor bouwd wurde en nog later het Theater.

Foor het ophogen fan de ondergrond, wurdt aarde fan het bolwerk fan de Kerkgracht bruukt. Het bolwerk wurdt foor een deel afgraven en om de aarde naar de overkant brenge te kennen, wurdt een brug over de gracht anleid. Eerst even een noodbrug, maar al gauw folgt de aanbesteding fan “een nieuwe draaibrug over de gracht, nabij de Hoogere Burgerschool”. Een beweegbare brug dus.

Het glopke tussen het gymnasium en de Kerkgracht kwam uut op de draaibrug die’t in 1865 anleid werd om de modder fan het bolwerk naar de Westersingel te kruien, foor de bouw fan de HBS. Het brugje is afbroken nadat de Koningsbrug anleid was.
Foto: collectie FSM.

As het afgraven klaar is gebeurt er fan alles in dat hoekje fan Sneek. De Kerkgracht wurdt mooi flak maakt, in 1875 wurdt dêr de Bolwerkskoal bouwd, in 1881 de Noorderkerk. En… in 1878 een spikplinternieuw gymnasium. En natuurlijk komt de ingang fan het gymnasium richten op de draaibrug en niet op het Martiniplein, wêr elke week de feemarkt houden wurdt.

In de tied fan de bouw fan het gymnasium leek een rechtstreekse ferbiening met het station onbestaanbaar. In de eerste plaats omdat er nog helemaal geen station was, dat suu pas in 1883 opend wurde. De lijn naar Leeuwarden lei der al wel, en an de lijn met Stavoren werd druk werkt.

In de tweede plaats omdat het Rijk fan mening was dat de weg fanuut de stad naar het station lope moest fan de Noordpoortsbrug, fia de Parkstraat en de nog an te leggen Dr. Boumaweg. De gemeente Sneek had belang bij een kortere ferbiening tussen station en stad – lees: feemarkt op het Martiniplein – en het toen flink lobbied om de Stationsstraat anleid te krijen.

De gemeente had sufeul belang bij die ferbiening tussen feemarkt en station, dat se in 1881 alfast de Koningsbrug bouwd had. En wat foor brug. Een prachtig eksemplaar, dat folges mij een monumentale status ferdient, maar wel een onbeweegbaar eksemplaar. De draaibrug die dik fijftien jaar dienst deen had werd afbroken. Het ferkeer over de weg had het wonnen fan de het ferkeer over water.

De Koningsbrug werd in 1881 bouwd. Dêrmet kreeg Sneek een riante ferbiening tussen feemarkt en (toekomstig) station (1883).
Foto: Argief gemeente Sneek.

De nieuwe Koningsbrug kwam an de achterkant fan het gymnasium te leggen. En su is het komen dat het gymnasium drie jaar nadat het bouwd was, al ferkeerd om stond. De skoal ferhuusde in 1959 naar de HBS die inmiddels an de Almastraat stond. Het gebouw werd toen ferbouwd foor gebruuk door skoalarts en skoaltandarts. Het is in 1988 sloopt om plek te maken foor Martinistate.

Nog even een paar jaartallen op een rijtsje:
1865: Bouw HBS Westersingel, afgraven bolwerk Kerkgracht, aanleg draaibrug
1875: Bolwerkskoal
1878: Gymnasium
1881: Koningsbrug en Noorderkerk
1883: Opening Station
1959: Gymnasium ferhuust naar Almastraat. Skoalarts en Skoaltandarts
1988: Sloop gymnasium, folgd deur bouw Martinistate.

Lees dit ferhaal met de reacties op Facebook