Koopmansgracht

Koopmansgracht

Harinxmabrug

De Harinxmabrug aan de Koopmansgracht staat op de lijst van rijksmonumenten. De omschrijving staat hieronder.

Inleiding
De OPHAALBRUG van het Amsterdamse type is in 1920 gebouwd en was de eerste elektrisch bediende brug in Sneek. De brug vormt een verbinding tussen de Koopmansgracht en de Harinxmakade en ligt in het verlengde van de Johan Willem Frisostraat. De landhoofden en bruglantaarns zijn origineel. Met uitzondering van het geasfalteerde brugdek is de brug ongewijzigd.
Het brugwachtershuisje is in 1984 herbouwd en valt derhalve buiten de bescherming van rijkswege.

Omschrijving

Gietijzeren ophaalbrug bestaand uit geklonken open vakwerk met vrijstaande hamei en grote kwadranten voor de beweging. De hamei staat op een gemetselde pijler; gele baksteen met hardstenen afgeschuinde hoeken en rand; steen met jaartal ‘1920’. Het brugdek is op eenzelfde pijler opgelegd. De pijlers staan middels een vast brugdek in verbinding met de kade.De Harinxmabrug werd gebouwd in de stijl van de Amsterdamse school. De landhoofden zijn opgemetseld in gele baksteen met hardstenen afgeschuinde hoeken met aan weerszijden een geprofileerde hardstenen opstand; hierop een in rode baksteen gemetselde pijler met een geprofileerde hardstenen afdeksteen waarop de lantaarns zijn geplaatst.De lantaarn maakt bovenaan een bocht met een cirkelsegment met daarin een S-vorm. Het ijzeren hek op de brug, landhoofden en pijlers is origineel. In het hek worden verticale stijlen ritmisch afgewisseld met cirkelsegmenten.

Waardering
De Harinxmabrug te Sneek is van algemeen architectuurhistorisch en cultuurhistorisch belang:
– als uitdrukking van een technische ontwikkeling;
– vanwege de hoogwaardige esthetische kwaliteit van het ontwerp:
– voor het aanzien van de stedelijke omgeving;
– vanwege de hoge mate van gaafheid.

Foto © Simon Bleeker